Tuesday, 27 November 2012



MATA PELAJARAN     : BAHASA MELAYU


DARJAH                        : TAHUN 6 BESTARI (TAHAP 2)


BILANGAN MURID     : 20 ORANG
                                         (KATEGORI PELAJAR BAIK/ CEMERLANG)

TARIKH                         : 13 APRIL 2012 (KHAMIS)

MASA                            : 7.40-8.40 PAGI (60 MINIT)

TAJUK                           : SAJAK TUKANG GUNTING

SUB TAJUK                  : NILAI MURNI

OBJEKTIF                     : pada akhir pengajaran, murid dapat ;_
                  
                                       1. Menyatakan 5 nilai murni yang
                                           terdapat dalam sajak
                                       2. Mendeklamasikan sajak dengan sebutan
                                           dan intonasi yang betul
                                       3. Menjelaskan keadaan kehidupan
                                           tukang gunting pada masa hadapan
                                       4. Membina 5 ayat secara lisan berdasarkan
                                           nilai yang diperoleh dalam sajak.

FOKUS UTAMA           : 10.0 Memahami dan memberikan respon
                                                 peribadi tentang karya sastera.
                                         10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan
                                                 persoalan, pemikiran, nilai dan penjagaran
                                         ARAS 2 iii   Memahami dan menghayati nilai
                                                            dalam karya untuk dijadikan
                                                            ikhtibar dalam kehidupan

FOKUS SAMPINGAN : 7.0   Mendapatkan maklumat daripada pelbagai
                                                 sumber yang didengar, dibaca,
                                                dan ditonton.
                                        7.3   Mengemukakan soalan untuk mendapatkan
                                                penjelasan lanjut
                                        ARAS 1 iii.  Membina dan mengemukakan
                                                lingkaran soalan untuk mengemaskini
                                                           maklumat.

SISTEM BAHASA        : a. Tatabahasa; Ayat
                                        b. Sebutan dan Intonasi
                                        c. Kosa kata; rangkai kata

KEMAHIRAN BERBAHASA : Mendengar dan Bertutur
                                                  Memperlihatkan integrasi: kemahiran lisan,
                                                  kemahiran bacaan dan pemahaman
                                                  dan seterusnya kemahiran menulis

ILMU                             : i. Sastera
                                        ii. Ekonomi

NILAI                            : i. Berdikari
                                        ii. Kerajinan

KBT                               : i. Kemahiran berfikir; mengenal pasti,
                                           menghubungkaitkan
                                        ii. Kajian masa depan; Meramal



REFLEKSI                    : 85% murid dapat menguasai isi pelajaran
                                        15% murid kurang menguasai isi pengajaran
                                                kerana tidak dapat menghayati sajak
                                                Tukang Gunting.

RAZALI BIN MOHD AMAR @ MOHD OMAR
701221-12-5125
PPG/42852/12

SAIDAH BINTI ABD. WAHAB
700814-12-5142
PPG/43297/12

JUNAIDIH BIN MUSTIREH
701102-12-6029
PPG/42728/12

MOHAMMAD JUARI BIN AMIT
750831-12-5243
PPG/42783/12

PERIMUS OMINSHIL
690908-12-5673
PPG/42840/12

Dengan nama Allah saya mulakan entry pertama ini...



sesungguhnya setiap kita telah memulakan langkah pertama untuk sebuah kejayaan. tapi ramai yang masih tidak menyedarinya hinggalah dia terjatuh pada persimpangan yang memaksanya untuk membuat keputusan. dari situlah baru kita sedar betapa langkah pertama kita itu sangat-sangat berharga pada masa hadapan~

No comments:

Post a Comment